Ugrás a tartalomra
Főoldal » Állampolgároknak » Ügyintézés » E-beadványok » A szervezeti tanúsítványok és az időbélyegző szolgáltatás alkalmazásának egyes szabályairól szóló körlevél

a szervezeti tanúsítványok és az időbélyegző szolgáltatás alkalmazásának egyes szabályairól szóló körlevél1

hatályos: 2018. január 1-től

A szer­ve­ze­ti tanú­sít­vá­nyok és az idő­bé­lyeg­ző szol­gál­ta­tás alkal­ma­zá­sá­ról szóló 9/2016. (VI. 24.) LÜ uta­sí­tás (a továb­bi­ak­ban: Uta­sí­tás) 10. §-ának (1) bekez­dé­sé­ben fog­lalt fel­ha­tal­ma­zás alap­ján a követ­ke­ző kör­le­ve­let adom ki:

  1. a) Az Uta­sí­tás 2. §-ának (1) bekez­dé­sé­ben meg­ha­tá­ro­zott tanú­sít­vá­nyok, illet­ve szol­gál­ta­tás (a továb­bi­ak­ban együtt: tanú­sít­vá­nyok) hasz­ná­la­tát, vala­mint a bizal­mi szol­gál­ta­tó­val tör­té­nő kap­cso­lat­tar­tást az Infor­ma­ti­kai Főosz­tály (a továb­bi­ak­ban: Főosz­tály) Nyil­vá­nos Kul­csú Inf­ra­struk­tú­ra (Pub­lic Key Inf­ra­struc­tu­re) Help­desk (a továb­bi­ak­ban: PKI Help­desk) lét­re­ho­zá­sá­val segí­ti. A PKI Help­desk az ügyész­ség belső infor­má­ci­ós háló­za­tán meg­je­lölt e-mail címen, tele­fo­non, illet­ve pos­tai úton érhe­tő el.
    b) A fel­hasz­ná­lók szá­má­ra a bizal­mi szol­gál­ta­tó mun­ka­na­po­kon 9 órá­tól 16 óra 30 per­cig nyújt tech­ni­kai segít­sé­get. A tanú­sít­vá­nyok fel­füg­gesz­té­sé­re a bizal­mi szol­gál­ta­tó 24 órás tele­fo­nos ügye­le­tet tart fenn.
  2. a) A tanú­sít­vá­nyok igény­lé­se során az Uta­sí­tás 3. §-ának (1) bekez­dé­sé­ben meg­ha­tá­ro­zott igény­lő tölti ki és írja alá az Uta­sí­tás mel­lék­le­te sze­rin­ti „Szer­ve­ze­ti tanú­sít­vány kére­lem” (a továb­bi­ak­ban: tanú­sít­vány kére­lem) 1. és 2. pont­ját. Az Uta­sí­tás 3. §-ának (1) bekez­dé­sé­ben meg­ha­tá­ro­zott fel­hasz­ná­ló tölti ki és írja alá a tanú­sít­vány kére­lem 3. és 4. pont­ját, vala­mint az adat­vé­del­mi zára­dé­kot.
    b) A kitöl­tött és alá­írt tanú­sít­vány kérel­met az igény­lő küldi meg a PKI Help­desk­nek. A tanú­sít­vány kérel­met a PKI Help­desk keze­li.
    c) Az aláírás-létrehozó esz­köz és az azon lévő tanú­sít­vá­nyok elké­szí­té­sé­hez szük­sé­ges ada­to­kat - elő­ze­te­sen egyez­te­tett for­má­tum­ban - a PKI Help­desk továb­bít­ja a bizal­mi szol­gál­ta­tó­nak.
    d) Az aláírás-létrehozó esz­közt és az azon elhe­lye­zett tanú­sít­vá­nyo­kat a bizal­mi szol­gál­ta­tó­val egyez­te­tett idő­pont­ban és hely­szí­nen, a sike­res adat­egyez­te­tést köve­tő­en a fel­hasz­ná­ló sze­mé­lye­sen veszi át.
    e) Az átadás-átvétel hely­szí­né­ről és idő­pont­já­ról a bizal­mi szol­gál­ta­tó és az érin­tett fel­hasz­ná­ló álla­po­dik meg. Töme­ges átadás-átvétel ese­tén a hely­szín­ről és az idő­pont­ról a bizal­mi szol­gál­ta­tó és a PKI Help­desk álla­po­dik meg.
    f) Az átadás meg­tör­tén­té­nek tényé­ről - az 1. mel­lék­let sze­rint - a fel­hasz­ná­ló érte­sí­tést küld a PKI Help­desk­nek.
    g) Az aláírás-létrehozó esz­köz átvé­te­lét köve­tő­en a fel­hasz­ná­ló fel­ada­ta az esz­köz bizal­mas­sá­gá­nak és sér­tet­len­sé­gé­nek megóvása.
  3. Az érin­tett fel­hasz­ná­ló szol­gá­la­ti helyén műkö­dő rend­szer­gaz­da ala­kít­ja ki a tanú­sít­vány műkö­dé­si környezetét.
  4. a) Az aláírás-létrehozó esz­köz elvesz­té­se, vagy ille­ték­te­len kézbe kerü­lé­se ese­tén a fel­hasz­ná­ló - az átvé­tel­kor kapott jel­szó hasz­ná­la­tá­val - soron kívül intéz­ke­dik az esz­köz fel­füg­gesz­té­sé­ről, vala­mint e tény­ről tájé­koz­tat­ja az igény­lőt, aki erről írás­ban tájé­koz­tat­ja a PKI Help­des­ket.
    b) Az a) pont­ban meg­ha­tá­ro­zott eset­ben a tanú­sít­ványt a bizal­mi szol­gál­ta­tó fel­füg­gesz­ti.
    c) Az alá­írói tanú­sít­vány maxi­mum öt napig lehet fel­füg­gesz­tett álla­pot­ban. Amennyi­ben ezen idő alatt meg­ke­rül, e tény­ről a fel­hasz­ná­ló - az a) pont­ban írt módon - érte­sí­ti a bizal­mi szol­gál­ta­tót és az igény­lőt. A PKI Help­des­ket az igény­lő tájé­koz­tat­ja. Ha a fel­hasz­ná­ló a bizal­mi szol­gál­ta­tó felé úgy nyi­lat­ko­zik, hogy a tanú­sít­vány­hoz tar­to­zó magán­kulcs nem került ille­ték­te­len kézbe, és ren­del­ke­zik a tanú­sít­vány­hoz tar­to­zó PIN kód­dal, akkor a tanú­sít­ványt a bizal­mi szol­gál­ta­tó vissza­ál­lít­ja. A vissza­ál­lí­tást köve­tő­en a tanú­sít­vány újra hasz­nál­ha­tó. A vissza­ál­lí­tás­ról a fel­hasz­ná­ló - az igény­lő útján - tájé­koz­tat­ja a PKI Help­des­ket.
    d) Az ötna­pos fel­füg­gesz­tett idő­sza­kot köve­tő­en, illet­ve abban az eset­ben, ha a fel­hasz­ná­ló biz­tos abban, hogy ille­ték­te­len fel­hasz­ná­lás tör­tént, a tanú­sít­vány vissza­vo­nás­ra kerül. A tanú­sít­vány vissza­vo­ná­sá­nak kez­de­mé­nye­zé­sé­ről a fel­hasz­ná­ló - az igény­lő útján - tájé­koz­tat­ja a PKI Help­des­ket.
    e) Amennyi­ben a vissza­vo­nást köve­tő­en a fel­hasz­ná­ló részé­re új aláírás-létrehozó esz­köz és tanú­sít­vá­nyok biz­to­sí­tá­sa szük­sé­ges, az átadás-átvételi eljá­rást tel­jes egé­szé­ben le kell folytatni.
  5. Az Uta­sí­tás 7. §-ának (1) bekez­dé­sé­ben, illet­ve a 4. pont­ban meg­ha­tá­ro­zott ese­tek­ben - a szük­sé­ges intéz­ke­dé­sek meg­té­te­le érde­ké­ben - a 2. mel­lék­let sze­rint kell érte­sí­te­ni a PKI Helpdesket.
  6. A tanú­sít­vá­nyok lejá­ra­tá­ról a bizal­mi szol­gál­ta­tó tájé­koz­tat­ja a fel­hasz­ná­lót és a PKI Help­des­ket. A tanú­sít­vá­nyok meg­hosszab­bí­tá­sa érde­ké­ben a fel­hasz­ná­ló - a bizal­mi szol­gál­ta­tó­tól kapott tájé­koz­ta­tás sze­rint - hala­dék­ta­la­nul meg­te­szi a szük­sé­ges intézkedéseket.
  7. a) A TAKARNET rend­szer eléré­sét biz­to­sí­tó hite­le­sí­tő tanú­sít­vány hasz­ná­la­tá­ról a 3. mel­lék­let­ben meg­ha­tá­ro­zott nyil­ván­tar­tást kell vezet­ni.
    b) A nyil­ván­tar­tás bejegy­zé­se­it min­den ügyész­ség­nél, illet­ve a Leg­főbb Ügyész­ség önál­ló szer­ve­ze­ti egy­sé­ge­i­nél havon­ta össze­sí­te­ni kell.
    c) Az össze­sí­tett ada­to­kat a járá­si és járá­si szin­tű ügyész­ség veze­tő­je, illet­ve az erre a fel­adat­ra kije­lölt ügyész­sé­gi alkal­ma­zott elekt­ro­ni­kus for­má­ban küldi meg a főügyész­nek, aki gon­dos­ko­dik össze­sí­té­sé­ről, érté­ke­lé­sé­ről.
    d) Ha az ada­tok orszá­gos össze­sí­té­se szük­sé­ges, azt a PKI Help­desk végzi el.
  8. A PKI Help­desk nyil­ván­tar­tást vezet arról, hogy kik­nek, milyen tanú­sít­vány került kiadás­ra. A nyil­ván­tar­tás tar­tal­maz­za a fel­hasz­ná­ló­nak a tanú­sít­vány kére­lem­ben közölt nevét, vala­mint a tanú­sít­vány átadá­sá­nak és vissza­vo­ná­sá­nak idő­pont­ját, továb­bá vala­mennyi, a tanú­sít­vá­nyok­kal és az aláírás-létrehozó esz­köz­zel kap­cso­la­tos ese­ményt (aláírás- lét­re­ho­zó esz­köz elvesz­té­se, meg­ron­gá­ló­dá­sa, tanú­sít­vány vissza­vo­ná­sá­ra irá­nyu­ló igény beje­len­té­se stb.).
  9. Az elekt­ro­ni­kus alá­írás­sal ellá­tott doku­men­tu­mot az ügy­irat selej­te­zé­sé­ig kell meg­őriz­ni. A meg­őr­zés mód­já­ról - az érin­tett szer­ve­ze­ti egy­ség sajá­tos­sá­ga­i­nak meg­fe­le­lő­en - az igény­lő dönt.
  10. Ezt a kör­le­ve­let 2016. júli­us 1-jétől kell alkalmazni.
1 Meg­je­lent: Ügyész­sé­gi Köz­löny 2016/6.