Fogyasztóvédelem
A fogyasztókat mindennapi életükben sokfajta jogsérelem érheti a vállalkozások mulasztása vagy magatartása miatt.
A több fogyasztót is érintő fogyasztói jogsértések megszüntetése érdekében a fogyasztóvédelemről szóló törvény egyes szervezeteket, köztük az ügyészt feljogosítja arra, hogy a jogsértések megszüntetése érdekében polgári pert indítson a bíróság előtt. Ez az úgynevezett képviseleti kereset.
A képviseleti
keresetben az ügyész:
a jogsérelmet okozó vállalkozótól a jogsértő állapot megszüntetését,
a bekövetkezett jogsérelem orvoslását kérheti,
illetve kérheti azt is a bíróságtól, hogy a fogyasztókat ért károk megtérítésére kötelezze a vállalkozót
Így például a jogsérelem orvoslására indított perekben a bíróság arra kötelezheti a vállalkozást, hogy orvosolja az érintett fogyasztók sérelmeit olyan intézkedésekkel, mint például:
kártérítés fizetése,
kijavítás,
kicserélés,
árleszállítás,
a szerződés megszüntetése,
vagy a kifizetett vételár visszatérítése.
Képviseleti keresetet a fogyasztó közvetlenül nem indíthat, azonban bejelentéssel, vagy kérelemmel fordulhat az ügyészhez ilyen kereset megindítása céljából. (Bejelentés közérdekvédelmi ügyben)
A fogyasztó személyesen és közvetlenül nem vesz részt a perben.
A megindított képviseleti keresetekről, azok állásáról és kimeneteléről az ügyészség folyamatos tájékoztatást nyújt. Az ügyeket eléri az alábbi linken: Képviseleti keresetek
Amennyiben a bíróság az ügyész keresetének helyt ad, és a vállalkozást marasztalja, akkor fogyasztó - érintettsége igazolása esetén – a közzétett ítéletben foglaltak alapján érvényesítheti igényét a vállalkozással szemben.
Az alábbiakban néhány fontosabb információt olvashatnak arról, hogy milyen esetekben járhat el az ügyészség fogyasztóvédelmi ügyekben közigazgatási és polgári peres eljárásokban (ez utóbbiakhoz tartozik a képviseleti kereset).
Ki a fogyasztó?
Fogyasztó az a természetes személy, aki nem a szakmája, üzleti tevékenysége körében vesz árut vagy vesz igénybe szolgáltatást. Semmilyen jogi személy nem lehet fogyasztó. Nem fogyasztó továbbá az az egyéni vállalkozó sem, aki az egyéni vállalkozása érdekében jár el, amikor árut vagy szolgáltatást vásárol.
Az ügyészségnek többirányú fogyasztóvédelmi hatásköre van, ezért a fogyasztó, ha törvénytelenséget tapasztal, kérelemmel fordulhat az ügyészséghez.
Milyen esetben járhat el az ügyész fogyasztóvédelmi ügyekben?
1.) Ha a fogyasztó korábban a panaszával az illetékes fogyasztóvédelmi hatósághoz fordult, és a kormányhivatal eljárását törvénysértőnek tartja, kérelmet nyújthat be az ügyészséghez. Az ügyész a fogyasztóvédelmi hatóság határozatát megvizsgálhatja. Ha az ügyész törvénysértést észlel, felhívást nyújthat be, amely következtében a hatóság a határozatát megváltoztathatja; amennyiben ezt nem teszi, az ügyész pert indíthat a hatóság döntése miatt.
Kérelmet nyújthat be a fogyasztó akkor is, ha álláspontja szerint a hatóság eljárási kötelezettsége ellenére nem járt elfogyasztóvédelmi ügyében. Az ügyész ez esetben akkor jogosult a perindításra, ha a fogyasztóvédelmi hatóság az ügyészi felhívás ellenére sem indít eljárást.
2.) Ha a fogyasztó szerint a vele kötött szerződésben alkalmazott vagy alkalmazandó általános szerződési feltételek (ÁSZF) tisztességtelenek, az ügyész pert indíthat a feltételek tisztességtelenségének bírósági megállapítása érdekében. A per alapján hozott bírósági döntés (a tisztességtelenség megállapítása) valamennyi fogyasztóra kiterjed, akik a megtámadott ÁSZF-ekkel kötöttek szerződést a vállalkozóval. A bíróság döntése nem terjed ki ugyanakkor azokra a szerződésekre, amelyeket a kereset benyújtásáig már teljesítettek.
3.) Ha a fogyasztóval szerződő fél jogsértő tevékenységet vagy gyakorlatot folytat, az ügyész a fogyasztók (több érintett) polgári jogi igényeinek érvényesítése érdekében is indíthat keresetet.
Indíthat-e pert az ügyész a fogyasztó helyett?
Az ügyész a fogyasztóvédelem körében nem indíthat pert a fogyasztó egyedi igénye érvényesítésére, mert ezt a hatályos jogszabályok nem teszi lehetővé. Ha azonban a fogyasztó olyan okból fordul az ügyészséghez, amely számos fogyasztót érint, és a perindítási feltételek is fennállnak, akkor az ügyészség valamennyi fogyasztó érdekében, a fogyasztók perbenállása nélkül jár el.
Az alábbiakban példákat olvashatnak arra, hogy az ügyészség mikor járhat el fogyasztóvédelmi ügyben és mikor nem:
A fogyasztó a webáruházban bútort rendel, és a vételárat is kifizeti. A felek között jogvita támad a vállalkozó teljesítésével kapcsolatban.
A vállalkozó a rendelés alapján citromsárga bútort szállít, de a fogyasztó állítja, hogy törtfehér színűt rendelt. A fogyasztónak a rendeléskor lehetősége volt színskálán megjelölni a választott színt, és utóbb azt vitatja, hogy a vállalkozó a megrendelt színben szállította le a bútort. A felek a kiválasztással a színt egyedileg meghatározták, így vitájuk egyedi jogvitának minősül, ezért az ügyész ebben az esetben nem járhat el.
A webáruházban megrendelt, a vállalkozó által gyártott és szállított konyhabútor 3 cm-rel hosszabb a megrendelt 210 cm-es hosszúságnál, ezért az nem fér el a konyhafülkében. A vállalkozó és a fogyasztó között az eltérés miatt vita támad, ahol a vállalkozó állítja, hogy az általános szerződési feltételekben, amit a fogyasztó is elfogadott, kikötötte, hogy méretben a megrendeléstől 5 %-kal eltérhet. Ebben az esetben az ügyész a feltétel tisztességtelensége miatt pert indíthat a vállalkozó ellen, mert nyilvánvaló, hogy a méretre gyártás esetén a fogyasztó pontosan azt a méretű bútort szeretné, amit rendel. Ezért tisztességtelen, hogy a vállalkozó az ászf-ben kikötötte az eltérés lehetőségét. Ha eredményes a perlés, akkor a fogyasztónak nem kell bizonyítania a tisztességtelenséget, hanem az eltérés miatt fogyasztói igénnyel élhet.
A webáruházban megvásárolt éjjeliszekrényt a vállalkozó házhoz szállította. A fogyasztó a szállítást követő 3. napon elállt a szerződéstől, és kérte vissza a kifizetett vételárat, valamint a kiszállítási díjat. A vállalkozó nem hajlandó a kiszállítási díjat visszafizetni arra hivatkozással, hogy azt már a fuvarozó cégnek megfizette, és azt különben sem szokta visszafizetni. Ha valóban ez a vállalkozó gyakorlata, akkor az ügyész pert indíthat a vállalkozó ellen a fogyasztók igényének érvényesítése céljából, és követelheti, hogy a vállalkozó a jogszabályokkal ellentétesen visszatartott díjat az ítélettel érintett, igényüket megfelelően igazoló fogyasztóknak fizesse vissza. Ebben az esetben a fogyasztóknak csak azt kell igazolniuk, hogy az ítélet alapján visszakövetelhetik a vállalkozótól a díjat.
Hogyan fordulhat a fogyasztó az ügyészséghez?
A fogyasztó a kérelmét az ügyészségre (ha rendelkezik ügyfélkapuval) elektronikus úton, vagy írásban is benyújthatja. A fogyasztó ügyfélfogadási időben a kérelmét az ügyészségen is előterjesztheti.
A képviseleti keresetekről további tájékoztatás elérhető:
Részletes fogyasztói tájékoztató: