Az ügyészség története
Magyarországon évszázadokra nyúlnak vissza az ügyészi tevékenység gyökerei.
Középkori előzmények – jogügyigazgató, tiszti ügyész, uradalmi ügyész
A középkorban királyi szervként működött a jogügyigazgató. Egyszerre volt “a királyi ügyek igazgatója és a Szent Korona ügyésze”. Az ő tiszte volt a király képviselete közjogi és magánjogi ügyekben. Emellett vádlóként lépett fel a király személyét és az államrendet veszélyeztető bűncselekmények esetén. Ilyen volt például a felségsértés, a kincstár érdekei elleni támadás, vagy a pénzhamisítás. Ő járt el a kincstár képviseletében az olyan peres ügyekben is, mint például a királyi monopóliumok védelme.
A törvényhatóságokban (vármegyékben, városokban) a 17-18. századtól választott tiszti ügyészek működtek. Teendőik közé tartozott a vármegye, a város jogi képviselete, valamint az önmagukról gondoskodni nem tudók (árvák, gyámoltak) jogainak megóvása. A büntetőjog terén az ő feladatuk volt a vád alá helyezés előkészítése, a vádképviselet, a büntetések végrehajtásának ellenőrzése. A tiszti ügyész szerepe kettős volt: míg egyes ügyekben a vád képviseletét látta el, máskor a védelmet gyakorolta, illetve magánszemélyek részére ügyvédi megbízásokat is teljesített. A tiszti ügyészek sem egymással, sem pedig a jogügyigazgatóval nem voltak szervezeti kapcsolatban.
Mindemellett a magán-jogszolgáltatásban, az úriszékeken a földesúr ügyvédeként működő uradalmi ügyész járt el.
1848-as reformok – országos közvádlók
Deák Ferenc igazságügy-miniszter 1848-ban elválasztotta a jogügyigazgató büntetőjogi és pénzügyi igazgatási, képviseleti feladatait. Deák országos közvádlókat nevezett ki, és a törvényhatóságok tiszti ügyészeinek előírta a közvádlók segítését. A közvádló feladata az állami büntető igényének az érvényesítése volt. Az Országos Honvédelmi Bizottmány 1849 februárjában létrehozta a rögtönítélő bíróságokat, amelyek mellett a kormány által kinevezett és annak alárendelt közvádlók jártak el. Ők az eljárás során közreműködtek a történtek utólagos megállapításában, majd a bizonyítás befejeztével nyilatkoztak a vádról. 1849 májusában az Igazságügyi Minisztériumon belül felállították az “álladalmi ügyészi osztályt”, az állam érdekeit sértő bűncselekmények miatti eljárásokra.
A szabadságharc leverése után – francia mintájú államügyészség
A szabadságharc leverése után az Habsburg Birodalomba tagolt országban megkezdődött a jogrendszer modernizációja. Az új intézmények közé tartozott az államügyészség is, amely francia minta alapján a 19. század közepére egész Európában elterjedt. Az európai jogi gondolkodásban kialakult az a felfogás, hogy a bűncselekmények a társadalom egészét, így a közérdeket képviselő államot sértik. Az államnak ezért joga van fellépni az elkövetőkkel szemben, a megsértett jogrend nevében, a törvények érvényesítéséért. A napóleoni jogalkotás az államügyészséget a “törvények őreként”, a kormányhatalom eszközeként formázta meg. Sok jogkörrel ruházta fel a büntető és polgári jogszolgáltatásban, a bíróságok és más szervek, személyek felügyeletében. 1849-ben az államügyészséget – mint az igazságügy-miniszternek alárendelt szervezetet – a Habsburg Birodalomban is e felfogásnak megfelelően hozták létre. Az államügyészek közreműködtek a büntető, polgári és fegyelmi eljárásokban.
1860-as Októberi Diploma meghozta a hagyományos magyar alkotmányosság részleges helyreállítását. Ennek nyomán megszüntették az államügyészség szervezetét és néhány évig a korábbi magyar megoldások működtek tovább.
A kiegyezés után – a modern állam igazságszolgáltatásának létrejötte – királyi ügyészség
Az 1867-es kiegyezés után kezdődött meg a polgári államszervezet kiépítése. A modern állam jogrendszere és igazságszolgáltatása megteremtésének szempontjából alapvető jelentőségű volt 1869-ben azon törvénycikk, amely államosította a bíráskodást, és elválasztotta egymástól az igazságszolgáltatást és a közigazgatást.
Az igazságszolgáltatást rendező törvények sorában született meg az 1871: XXXIII. törvénycikk a királyi ügyészségről. Ennek indokolása leszögezte, hogy “oly közegnek felállítása, mely a közvádat képviselje, múlhatatlanul szükséges”. Elengedhetetlen, hogy “a bíró, közvádló és védő külön természetű teendői elválasztassanak és egymástól független közegekre bízassanak”. A közvádló pedig “csak az állam közege lehet, mivel a büntető törvények áthágói magát a jogrendet és így az összes társadalmat is sértik”. Az ügyészség fő teendőjeként határozták meg, hogy “a jogrendnek a büntető törvényekben meghatározott megsértése eseteiben a törvény alkalmazása iránti eljárást megindítsa”.
A királyi ügyészséget – a kor európai megoldásának megfelelően – az igazságügy-miniszternek alárendelten szervezték meg. A javaslat országgyűlési vitája során érvek és ellenérvek csatáztak e kérdésben, de végül – szoros szavazati aránnyal – a kormányzat által javasolt megoldás valósult meg.
A személyzeti és tárgyi feltételek biztosítása után, 1872. január 1-jén léptek hatályba az igazságügyi szervezeti törvények. E napon az új állami bíróságok és ügyészségek ünnepélyes keretek között kezdték meg a működésüket. Az ünnepségek fénypontja az eskü letétele volt. Ennek szövege rendszereken keresztül lényegileg változatlan maradt. Egyedül a kezdő sorok változtak, mivel – a politikai, alkotmányjogi helyzetnek megfelelően – hol a királyra, a köztársaságra, a kormányzóra, hol a népköztársaságra kellett esküdni. Az ügyész hivatását illetően megfogadta, hogy: “A törvényeket és rendeleteket megtartom, a hivatali titkot senkinek fel nem fedezem. Elöljáróim iránt engedelmességgel viseltetem, a hivatalos meghagyásokat lelkiismeretesen teljesítem, tisztemben pontosan, híven és serényen eljárok, a reám bízott ügyekben félretevén mindennemű melléktekintetet, gyűlöletet, félelmet vagy kedvezést, egyedül a törvényes igazságot tartandom szemeim előtt”.
Az ügyészség működésének kialakításában elévülhetetlen érdemei vannak az első főügyésznek, Kozma Sándornak, aki negyedszázados munkásságával megbecsülést és rangot szerzett a szervezetnek.
A királyi ügyészség kétszintű szervezet volt: eredetileg 2, 1890-től 5, 1900-tól pedig 11 főügyészségi kerület létezett, az ítélőtáblák mellett. Ezt a szervezeti beosztást az I. világháború utáni átrendezés változtatta meg. A trianoni területen 5, majd a terület-visszacsatolások eredményeként 9 főügyészségi kerület működött. A szervezet alapegységeit a törvényszékek melletti ügyészségek alkották, amelyek száma pénzügyi okokból vagy az ország területének változásai miatt váltakozott. Az ügyészségi alkalmazottak a főügyésznek voltak alárendelve. A főügyész működése során általános és egyedi utasításokat bocsátott ki. A főügyészek felett az igazságügy-miniszter rendelkezett, s a minisztérium végezte a szervezet külső irányítását.
Az ügyészek jogállását, szolgálati viszonyát az 1871-es törvény határozta meg, amely – néhány önálló előírás mellett – kiterjesztette rájuk a bírákra vonatkozó rendelkezéseket. A két pálya között szokványos volt az átjárás.
A királyi ügyészségnek a törvény a bűnvádi és fegyelmi ügyekben adott hatásköröket, továbbá felruházta a bírósági börtönök feletti felügyelet ellátásával. Eljárási szabályok hiányában, hosszú időn keresztül az 1871-es törvény rendelkezései, az igazságügy-miniszter vagy a főügyész által kiadott utasítások, állásfoglalások és a bírósági gyakorlat alakította a hatáskört. Az ország erdélyi részén az 1853-as osztrák büntető perrendtartás maradt hatályban.
A dualizmus időszakában folyamatosan bővült a királyi ügyészség jogköre.
Részese lett az ügyvédek, közjegyzők, a községi és törvényhatósági tisztviselők elleni fegyelmi eljárásoknak, részt vett az erdei kihágásokra illetékes másodfokú hatóság eljárásában, felügyeleti jogot kapott a közjegyzői tevékenység zálogául szolgáló biztosíték felett, a csődeljárásban megtekinthette az iratokat, valamint tagja lett a törvényhatóságok közigazgatási bizottságainak. A házassági jogról szóló, majd a polgári perrendtartást rendező törvény alapján némely polgári peres eljárásban is közreműködhetett.
A korszak nagy jogalkotási műve, az 1896-os Bűnvádi perrendtartás alapvetően befolyásolta az ügyészség szervezetét és feladatait. Ennek megalkotásában közreműködtek az ügyészi szervezet kiváló, jogtudósként is kimagaslót alkotó tagjai. A kódex a vádrendszer elvén épült, így ez szükségessé tette a négyszintű bírósági szervezet valamennyi fokán az ügyészi közreműködést. Ennek eredményeként a járásbíróságok mellett feltűntek az ügyészségi megbízottak – akiket díjazás ellenében, általában az ügyvédek közül, meghatározott időre jelölt ki az igazságügy-miniszter – a közvádlói feladatok ellátására.
A Bűnvádi perrendtartás 1900. január 1-jei hatályba lépésével kezdetét vette a királyi ügyészség klasszikus korszaka. Az ország egész területén egységes szabályok alapján, egy teljesen kiépített vádhatóság működött. A kódex szerint az ügyész rendelte el és irányította a nyomozást. A rendőri hatóságokat utasította, a végrehajtást ellenőrizte. Ő szüntette meg vagy fejezte be a nyomozást. Vádat emelt, de annak képviseletét meg is tagadhatta, a vádat megváltoztathatta, elejthette. A jelenléte nélkül nem lehetett tárgyalást tartani, a bíróság döntései ellen pedig jogorvoslattal élhetett.
Ekkor kezdte meg működését a Kúria mellett a koronaügyész is, aki sajátos helyzetben volt. Ő volt a legmagasabb rangú ügyész, de mégsem volt tagja a szervezetnek. A bíróságtól független koronaügyésznek nem volt felügyeleti, utasítási joga az ügyészségekkel kapcsolatban. A koronaügyész – legfontosabb hatásköre szerint – a jogegység érdekében, bármely büntető vagy polgári bíróság jogerős döntése ellen perorvoslattal élhetett a Kúriánál. 1926-tól a koronaügyészt az Országgyűlés Felsőházának tagjává tették. A koronaügyészi tisztet több alkalommal a magyar büntető jogtudomány kimagasló alakjai – Vargha Ferenc, Finkey Ferenc – töltötték be.
Az I. világháború alatt bővült az ügyészség hatásköre. A kormány utasításai szerint ellátta a sajtócenzúra feladatait, továbbá önállóan is nyomozhatott a gyorsított bűnvádi szabályok alapján.
A két világháború között – zavaros idők, a jogfolytonosság helyreállítása, a királyi ügyészség vége
Az 1918 őszén kikiáltott Népköztársaság nem hozott tartalmi változásokat az igazságügyi szervezetben, de a formák átalakultak. A törvényszékek mellett államügyészségek, az ítélőtábláknál főállamügyészségek, a Kúriánál pedig Legfőbb Államügyészség működött.
1919 tavaszán a Tanácsköztársaság – néhány személyi változás kivételével – nem érintette az államügyészi szerveket, amelyek – a szünetelő tárgyalások kivételével – ellátták korábbi teendőiket. A büntetőeljárás terén azonban a hatáskörüket meg kellett osztaniuk a forradalmi törvényszékek vádbiztosaival. A büntető intézetek fenntartása és vezetése viszont továbbra is rájuk hárult.
A jogfolytonosság helyreállításával, 1920-tól ismét királyi ügyészség néven működött a szervezet. A zavaros időkben megnövekedett bűnözés és a gyorsabb eljárás követelményének eredményeként egyszerűsödtek az eljárási szabályok. 1921-től a főügyész hozzájárulásával az ügyész megszüntethette a nyomozást a csekély jelentőségű cselekmények miatt, ha a terhelt egyéniségéből, életviszonyaiból, a sérelem jóvátételére irányuló törekvéséből alaposan feltehető volt, hogy nem fog újabb bűncselekményt elkövetni. Ugyanekkortól nyomozási tevékenységre is feljogosították az ügyészséget, melynek ellenőrzése a bíróság vádtanácsának a feladata lett.
Az újabb nagy háború előszele a harmincas évek végének jogalkotásában is megjelent. Az ekkor alkotott jogszabályok befolyásolták az igazságügyi szervezetet is, így 1939-ben megtörtént a bíróságok, ügyészségek faji alapú megtisztítása. A II. világháború egymás után szülte a korlátozó szabályokat, amelyek betartását a büntetőjog útján kívánta biztosítani a hatalom. Ezen időszak ügyészségi iratai között árdrágítás, közellátás veszélyeztetése, honvédelmi kötelezettség elleni, tiltott sajtótermék tartása, rémhírterjesztés, fajgyalázás miatti eljárásokkal találkozhatunk. Ezekben az években egy külön ügyészi szerv is működött, a közélet tisztasága elleni bűncselekményekkel szembeni fellépés érdekében.
Az 1944/45. év a királyi ügyészség végét jelentette, mivel összeomlott az a hatalom, melynek szerveként működött. De az ügyészek általában a helyükön maradtak, vagy a menekülés, kitelepítés után visszatértek, és az újonnan alakult kormány hatóságaként, mint államügyészség folytatták a munkájukat.
1945 után – az államszervezet és a jogrendszer szovjet mintájú átalakítása
Az un. koalíciós időszakban mind szervezeti, mind eljárási szempontból helyreállt a korábbi magyar igazságügyi szervezet. Az államügyészség továbbra is az Igazságügyi Minisztérium irányítása alatt állt. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor felállították a népügyészségeket, amelyek feladata a háborús és népellenes bűncselekmények miatti eljárás volt. E szervezet – 1950-ig, a népbíráskodás megszüntetéséig – ugyancsak az igazságügy-miniszter felügyelete alatt működött, ahol gyakran az államügyészek látták el a vádlói teendőket.
1945-öt követően az állami szervek vezetése túlnyomórészt az MKP, majd a kizárólagos hatalmat gyakorló MDP kezébe került. Ennek nyomán – kezdetben a személyeken, majd a szervezetek átalakításán keresztül – megtörtént az államszervezet és a jogrendszer szovjet minta alapján való átalakítása. Ezzel egyidőben lépések történtek az igazságügyi apparátus tagjainak kicserélésére is. Ezt szolgálta az igazolási, majd az un. B listázási eljárás.
Az 1949-ben kihirdetett Alkotmánnyal formálisan is megtörtént az új államszervezet létrehozása. Ez az ügyészséget illetően kimondta: a törvényesség megtartása felett az Országgyűlés által választott és annak felelős legfőbb ügyész őrködik, aki vezeti és irányítja az ügyészség szervezetét. Ezt követően több rendelkezés gyökeresen átalakította az igazságügyi szervezetet. 1950-ben az új megyebeosztás következtében több törvényszéket és államügyészséget megszüntettek. Ugyanakkor kiépítették az új ügyészségi hierarchiát. Ennek keretében a járásbírósági közvádló intézkedései ellen a megyénként szervezett államügyészséghez, míg annak döntései ellen a Legfőbb Államügyészséghez utalta a panaszok elbírálását. Módosultak a büntetőeljárási szabályok is, amelyek kihatottak az államügyészség hatáskörére. A vizsgálóbíró intézményét megszüntették és a feladatait az államügyészre ruházták.
A párthatározatoknak megfelelve, az Igazságügyi Minisztérium Büntetőjogi és Államügyészségi Főosztálya ezekben az években sorozatban bocsátotta ki az utasításokat, iránymutatásokat, tájékoztatásokat az aktuális jogpolitikai feladatokról, a kívánatos eljárásokról, büntetésekről, például a disszidálási, a feketevágásos, vagy a magzatelhajtásos ügyekben.
1953-ban sor került az Alkotmánynak megfelelő ügyészi szervezet létrehozására. Az Országgyűlés július 4-én megválasztotta a legfőbb ügyészt, majd sor került a Legfőbb Ügyészség felállítására. Kialakították az új hierarchikus szerkezetet, mely alapján az országos főhatóság alatt a megyei, míg helyi szinten a városi, járási, fővárosi kerületi ügyészségek alakultak. Az addig különálló katonai ügyészeket a szervezetbe integrálták, a legfőbb ügyész egyik helyetteseként működő katonai főügyész irányítása alatt. Néhány évig a közlekedéssel kapcsolatos feladatok ellátására – külön szervezeti egységként – közlekedési ügyészségek is működtek. Az ügyészség kötelességévé tették a büntetőeljárás és a büntetés végrehajtása törvényességének felügyeletét. Új feladatkört jelentett a minisztériumok, a helyi államhatalmi, államigazgatási szervek által kiadott rendelkezések, határozatok, utasítások, intézkedések törvényességének felügyelete. Az ügyész jogot kapott arra is, hogy – a csak személyesen érvényesíthető jog kivételével – bármely polgári pert megindítson, illetve bármely eljárásban, annak bármely szakaszában s bármely fél érdekében fellépjen.
Az 1956-os forradalom idején az ügyészségeken is megalakultak a forradalmi bizottságok, amelyek tevékeny résztvevőinek sorsa a leverés után a meghurcoltatás lett.
Az ügyészség életét alapvetően meghatározta az a változás, amely – az addigi korszakot lezárva, a kialakult alkotmányos, szervezeti és eljárási szabályozás megtartásával – 1989. október 23-án létrehozta a Magyar Köztársaság Ügyészségét.
A rendszerváltás után
A rendszerváltás után többször felmerült az ügyészség alkotmányos helyzete megváltoztatásának az igénye. Több javaslat arra irányult, hogy az ügyészséget helyezzék az igazságügy-miniszter felügyelete alá, de kizárva azt, hogy a miniszter utasítást adhasson nyomozás megszüntetésére vagy a vádemeléstől való eltekintésre. E tervezetek elfogadására végül nem került sor.
Az ezredfordulót követően alakult ki az igazságszolgáltatás jelenlegi szervezete. 2003-ban ismét létrejöttek az ítélőtáblák és a fellebbviteli főügyészségek.
Az ügyészség alapvető teendője – a közvádlói feladatok ellátása – mellett, 2003-tól az ügyészségi nyomozás is nyomatékos szerepet kapott. 2006-ban az Országgyűlés létrehozta a Központi Nyomozó Főügyészséget, továbbá létrejöttek megyei (fővárosi) illetékességgel eljáró nyomozó ügyészségek.
Az ügyészi szervezet szempontjából kiemelkedő volt az Alkotmánybíróság 3/2004. határozata, amely tisztázta azokat a kérdéseket, amelyek az ügyészség alkotmányos helyzetével, a legfőbb ügyész szerepével összefüggésben merültek fel. Az Alkotmánybíróság az ügyészséget, mint állami szervezetet a szélesebb értelemben vett igazságszolgáltatás rendszerében helyezte el, leszögezve, hogy a legfőbb ügyész a neki alárendelt szervezetnek szakmai és nem politikai vezetője. Így az Országgyűlés felé fennálló felelőssége csak a beszámolási, magyarázat- és válaszadási, valamint megjelenési kötelezettséget, illetve az Alkotmányban meghatározott feladatai ellátásának kötelezettségét foglalja magában. A határozat szerint a legfőbb ügyész feladatai ellátása során hozott egyedi döntéséért nem tartozik politikai felelősséggel az Országgyűlésnek, így a hozzá intézett interpellációra adott válaszának el nem fogadása nem érinti közjogi helyzetét, és ezért nem vonható felelősségre. A határozat azt is leszögezte, hogy a legfőbb ügyész és az ügyészség nincs alárendelve az Országgyűlésnek. A legfőbb ügyész így sem közvetlenül, sem közvetve nem utasítható valamely meghatározott tartalmú egyedi döntés meghozatalára vagy megváltoztatására. A legfőbb ügyész alkotmányjogi értelemben vett politikai felelősséggel nem tartozik a Parlamentnek. Ebből következően az Országgyűlés – a szakmai vagy politikai bizalom megrendülése esetén – a legfőbb ügyészt nem mozdíthatja el pozíciójából. Az Országgyűlés az ügyészség tevékenységét az éves legfőbb ügyészi beszámolón, illetve a legfőbb ügyésznek a korlátozott válaszadási kötelezettségén keresztül ellenőrzi.
Magyarország Európai Unióhoz történt 2004-es csatlakozásával a magyar ügyészség – nemzeti jellege mellett – egyben uniós ügyészséggé vált. A csatlakozás Magyarországnak az Eurojustban való részvételét is lehetővé tette, ezáltal a magyar ügyészség teljes joggal beilleszkedett az EU bűnüldözési rendszerébe.
Az ügyészség jogállása és működése szempontjából alapvető fontosságú Magyarország 2012. január 1-jén hatályba lépett Alaptörvénye. Ennek a szervezettel kapcsolatos 29. cikke kimondja, hogy legfőbb ügyész és az ügyészség az igazságszolgáltatás közreműködőjeként az állam büntetőigényét érvényesíti. A legfőbb ügyészt az ügyészek közül a köztársasági elnök javaslatára az Országgyűlés választja kilenc évre, melyhez a képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
Az Alaptörvény szabta keretek között, az ügyészségre vonatkozó új jogszabályokat is megalkották.
Az új jogállási törvény fenntartotta azt a hagyományos magyar megoldást, miszerint a bírákra és az ügyészekre vonatkozó szabályozás alapvetően azonos.
Ekkor valósult meg az ügyészség teljes szervezeti egységessége, mivel a katonai ügyészségek megszűntével, a katonai ügyészek – jogállásukat megtartva – betagozódtak az ügyészi szervezetbe. Ennek eredményeként a katonai büntetőeljárásra tartozó ügyek mellett más ügyek felderítésében, nyomozásának felügyeletében, vádképviseletében is részt vesznek.
Az ügyész közvádlói feladatai mellett, a 2011-es törvény újrafogalmazta az ügyészség közjogi hatáskörét. Ennek során a közérdek fokozott érvényesítését, s ennek részeként a jogvédelmet tekinti meghatározó sajátosságának.
Jelenleg a Legfőbb Ügyészség irányítása alá öt fellebbviteli főügyészség, 21 főügyészség tartozik, helyi ügyészségből pedig összesen 124 van. Az ügyészségi nyomozás 2019 óta a Központi Nyomozó Főügyészségre koncentrálódik.
Az ügyészi szervezethez tartozik – de nem ügyészi szerv – az ügyészség tudományos és kutató szerve: az Országos Kriminológiai Intézet.
A magyar ügyészség másfélszázados működése kapcsán Kozma Sándor 1872-ben írt gondolatai a mai napig iránytűként szolgálnak. Eszerint az ügyész “az állam igazságszolgáltatásának oly önálló közege, tényezője, mely közvetlen az államtól nyert felhatalmazása folytán, amidőn a bűnt és a bűnöst üldözőbe veszi, függetlenül, egyedül az anyagi igazság érdekében küzd”. Az ügyész “nem peres fél, aki ellenesén minden áron diadalmaskodni akar, hanem közege azon erkölcsi hatalomnak, amely igazságot kutat és követel”.
Az 1-3. és a 4-7. kép a Tolna Megyei Főügyészség szekszárdi épületében, míg az utolsó három a budapesti Igazságügyi Palotában található – az igazságszolgáltatás szimbólumait kifejező – épületdíszeket ábrázolja.
Az összefoglaló dr. Nánási László ügyészség történetét feldolgozó tanulmányainak a felhasználásával készült.