Dr. Polt Péter legfőbb ügyész tavalyi évről szóló – a mai napon benyújtott – országgyűlési beszámolójából látszik, hogy változatlanul stabil, jó eredményeket mutat és kellően gyors az ügyészségi munka. Az ügyészség törvényesen, az anyagi igazság szem előtt tartásával végzi feladatait.
2016-ban 290.779 bűncselekményt regisztráltak. Ez az előző évhez képest 3,8%-os növekedést jelent (2015: 280.113, 2014: 329.303).
A regisztrált bűncselekmények számának tavalyi növekedésére jelentős hatással volt egy Zala megyében történt csalás-sorozat miatti nyomozás befejezése. Csak ebben az egy eljárásban 20.785 csalásra derült fény.
Az elmúlt évben a regisztrált elkövetők száma 100.933 volt, mely a megelőző évekhez képest csökkenő tendenciát mutat (2015: 101.494, 2014: 108.389).
A befejezett emberölések száma közel azonos az előző évivel (2016: 101, 2015: 99, 2014: 129).
Változatlanul a lopás a leggyakoribb vagyon elleni bűncselekmény, melynek száma csökkenő tendenciát mutat az elmúlt években (2016: 92.149, 2015: 111.446, 2014: 141.469).
A regisztrált embercsempészések száma az előző évihez képest közel felére csökkent, 351 ilyen bűncselekményt rögzítettek (2015: 662, 2014: 363).
Míg a regisztrált gazdasági vesztegetések száma jelentősen csökkent, addig nőtt a hivatali vesztegetések száma (2016: 835, 2015: 333, 2014: 141). E növekedés ellenére nem lehet arra következtetni, hogy az elmúlt három évben a korrupciós helyzet jelentősen romlott volna. A korrupciós bűncselekmények látenciája ellenében, a felderítésükre létrehozott szolgálatok tevékenysége (mint például a megbízhatósági vizsgálatok) eredményesnek tekinthető. Akár egy-egy kiterjedt, sokszereplős ügy felderítése és nyomozásának befejezése is képes akár többszörösére emelni az e körbe tartozó regisztrált bűncselekmények számát.
A korrupciós bűncselekmények mellett megkülönböztetett figyelmet fordított az ügyészség a pénzmosás bűncselekményével kapcsolatos eljárásokra. 2016-ban 67 pénzmosást regisztráltak, amely jelentős növekedés az előző évek adataihoz képest (2015: 27, 2014: 21). Még ez a 67-es szám sem tükrözi ugyanakkor a folyamatban lévő eljárások számát, amely nagyságrendi növekedést mutat. Ezen nagy tárgyi súlyú, bonyolult ténybeli és jogi megítélésű bűncselekmények miatt indított nyomozások befejezése, így e bűncselekmények számának statisztikai kimutatása várhatóan a következő időszakban történhet meg.
Az ügyészség váderedményessége változatlanul kedvező, 2016-bán 97,5% volt (2015: 97,3%, 2014: 96,6%). A terheltek 81,5%-a esetében a bíróság a váddal mindenben egyezően mondta ki a vádlottak bűnösségét.
2016-ban megtört a korábbi években tapasztalt tendencia, és csaknem 20%-kal csökkent a másodfokon hatályon kívül helyezett elsőfokú ügydöntő határozatok száma (2016: 1379, 2015: 1716, 2014: 1592). A csökkenés egyrészt az elsőfokú bíróság döntéseinek javuló megalapozottságára utal. Rámutat azonban arra is, hogy a másodfokú bíróság gyakrabban élt a felülbírált határozat megváltoztatásának lehetőségével, mint a korábbi években. Ez, az ügyészség által erre vonatkozó indítványokkal is támogatott tendencia, alapvetően járulhat hozzá a büntetőeljárás időszerűségének javulásához.
2016-ban - a korábbi évekhez hasonlóan – különösen eredményes volt az ügyek gyorsítását célzó ügyészségi törekvés. A büntetőeljárási törvényben eljárást gyorsító intézkedések – többek között – a tárgyalás mellőzése, illetve a bíróság elé állítás intézménye.
A tárgyalás mellőzése során a bíróság – az ügyész indítványára vagy hivatalból – tárgyalás, illetve a vádlott meghallgatása és bizonyítás lefolytatása nélkül állapít meg büntetést, illetőleg alkalmaz intézkedést. A 2016. évben az ügyész az összes vádemelés 29,4 %-ában tárgyalás mellőzésére tett indítványt.
Az arra alkalmas ügyek gyors lezárását szolgálja a bíróság elé állítás intézménye is, amely egyszerű megítélésű, bizonyítási nehézségektől mentes ügyekben alkalmazható a terhelt beismerése vagy tettenérés esetén. Bíróság elé állításra a 2016. évben az összes vádemelés 24,8 %-ában került sor. Ez 34,9%-kal több ügyet jelent, mint a megelőző évben.
A bírósági eljárás elkerülésének lehetőségét biztosítja a közvetítői eljárás intézménye. A közvetítői eljárás kisebb súlyú ügyekben az elkövető és az áldozat között a bűncselekmény folytán keletkezett konfliktus kezelésének azon módja, amikor az állami büntetőigény érvényesítésével szemben a sértett és a terhelt közötti megegyezés, valamint az okozott sérelem elkövető általi jóvátétele kerül előtérbe. Az intézmény célja – a sértett sérelmeinek kompenzációja mellett – a terhelt jövőbeni jogkövetésének elérése és a büntetőeljárás elhúzódásának megakadályozása. 2016-ban 4480 terhelt vonatkozásában került sor közvetítői eljárásra.
Az igazságügyi kormányzat és a jogalkalmazói hivatásrendek közös érdeke, hogy az igazságszolgáltatás egészét érintően olyan jogszabályok szülessenek, amelyek jól használhatóak, hatékonyak és megfelelnek a legmagasabb szakmai elvárásoknak is. Ezt a jogalkamazónak a jogszabály-előkészítésbe való bevonása segítheti. Az ügyészség kedvező szakmai megítélését jelzi, hogy az igazságügyi tárca kiemelten vette igénybe az ügyészeket az új büntetőeljárási törvény szövegének előkészítésére. Az igazságügyi miniszter egy ügyészt miniszteri biztosnak, egy ügyészt pedig főosztályvezetőnek nevezett ki. Az irányításuk alatt - más jogászi hivatásrendek képviselői mellett - öt ügyész dolgozott.
A legfőbb ügyészi országgyűlési beszámoló az ügyészség aktív és eredményes nemzetközi tevékenységét is ismerteti. Külön kiemelendő, hogy az elmúlt években a Eurojust (az Európai Unió tagállamai közötti büntető igazságügyi együttműködés Hágában működő szerve) viszonylatában jelentősen emelkedett a magyar ügyek száma. Az egyik legfontosabb eredmény, hogy a hazai ügyészek részvételével 2016-ban 3 új közös nyomozócsoport alakult, amelyből kettő magyar kezdeményezésre jött létre. A közös nyomozócsoportok – amelyek az Uniós együttműködés hatékony és rugalmas formáját jelentik – gyermekpornográfiában, emberkereskedelemben, illetve az illegális bevándorlással kapcsolatos embercsempészetben nyomoztak. Tavaly emellett további 6 magyar részvétellel korábban létrejött közös nyomozó csoport is működött.
Ugyancsak kiemelést érdemel a magyar ügyészség OLAF-fal (Európai Csalás Elleni Hivatallal) való együttműködése az uniós pénzügyi érdekek elleni bűncselekmények felderítésében. A magyar ügyészség az OLAF valamennyi ajánlása és jelzése nyomán elrendelte a nyomozást, illetve amennyiben már folyamatban volt nyomozás, az OLAF ajánlását a nyomozás irataihoz csatolták és abban értékelték.
Budapest, 2017. szeptember 29.
Legfőbb Ügyészség
Kommunikációs és Sajtóosztály