Ugrás a tartalomra
Főoldal » Az ügyészségről » Egyszerűen, jogszerűen - A vasúton utazók jogai

A vas­úti köz­le­ke­dés sok ember­nek segít a min­den­na­pok­ban, lehet az rend­sze­res mun­ká­ba járás, bel­föl­di uta­zás vagy kül­föl­di nya­ra­lás. A vas­út­nak az uta­zók szem­pont­já­ból szá­mos elő­nye van, egy­szer­re sokan tud­nak rajta utaz­ni, kötött­pá­lyás, így nem kerül for­gal­mi dugó­ba, kényel­mes és sok eset­ben más alter­na­tí­vák­nál gaz­da­sá­go­sabb uta­zá­si forma. Ezért a vasút az egész vilá­gon az egyik leg­nép­sze­rűbb sze­mély­szál­lí­tá­si esz­köz. Mint min­den tömeg­köz­le­ke­dé­si for­má­nál, ter­mé­sze­te­sen a vas­úti köz­le­ke­dés­nél is adód­hat­nak olyan körül­mé­nyek, ame­lyek az utas szem­pont­já­ból hát­rá­nyo­sak, pél­dá­ul késés vagy járat kiesés. A vas­úti szol­gál­ta­tó­nak eze­kért bizo­nyos fel­té­te­lek mel­lett fele­lős­sé­ge van.

Jogi érte­lem­ben ugyan­is szer­ző­dés jön létre az utas és a vas­úti szol­gál­ta­tó között azzal, hogy az utas meg­vá­sá­rol­ja a menet­je­gyet vagy a bérletet. 

Ha az utas menet­jegy vál­tá­sa nél­kül jogo­sult uta­zá­sát meg­kez­de­ni, a sze­mély­szál­lí­tá­si szer­ző­dés akkor jön létre, ami­kor az ilyen utas uta­zá­si cél­lal vas­út­ál­lo­más vagy meg­ál­ló­hely terü­le­té­re belép. A vas­úton uta­zók joga­i­ról rész­ben ez a szer­ző­dés, rész­ben a hazai és az uniós jog­sza­bá­lyok ren­del­kez­nek. Soro­za­tunk e részé­ben, dr. Jagusz­tin Tamás, a Pest Vár­me­gyei Főügyész­ség osz­tály­ve­ze­tő ügyé­sze a hét­köz­na­pi élet­ben inkább elő­for­du­ló ese­tek könnyebb átlá­tá­sá­hoz nyújt segítséget.

Elté­rő minő­sé­gű szolgáltatás

Amennyi­ben a vas­úti tár­sa­ság az utas részé­re az álta­la a menet­díj és a felár kifi­ze­té­sé­vel meg­vá­sá­rolt szol­gál­ta­tást (pél­dá­ul IC+ Pré­mi­um, 1., és 2. kocsi­osz­tá­lyú felár, fekvőhelyes- vagy háló­ko­csi) nem tudja biz­to­sí­ta­ni, a vas­úti tár­sa­ság azo­nos minő­sé­gű szol­gál­ta­tást köte­les fel­aján­la­ni az utas kívánságára.

Ha a vas­úti tár­sa­ság a fen­ti­ek sze­rin­ti azo­nos minő­sé­gű szol­gál­ta­tást nem tudja biz­to­sí­ta­ni, maga­sabb minő­sé­gű szol­gál­ta­tást köte­les az utas­nak fel­aján­la­ni és tel­je­sí­te­ni. Ha a vas­úti tár­sa­ság csak ala­cso­nyabb minő­sé­gű szol­gál­ta­tást tud nyúj­ta­ni és azt az utas elfo­gad­ja, akkor a menet­je­gyen fel­tün­te­tett és a tény­le­ge­sen tel­je­sí­tett szol­gál­ta­tás díj­kü­lön­bö­ze­tét a jegyet érté­ke­sí­tő vas­úti tár­sa­ság az iga­zo­lást bemu­ta­tó utas részé­re visszatéríti.

Ha az utas az elté­rő minő­sé­gű szol­gál­ta­tást nem fogad­ja el, a menet­dí­jat és a fel­árat - keze­lé­si költ­ség levo­ná­sa nél­kül – vissza­kap­ja, amennyi­ben a szol­gál­ta­tást még nem vette igény­be. Ennek továb­bi fel­té­te­le, hogy a jegy­vizs­gá­ló­já­val, vagy a fel­szál­lá­si állo­más ügye­le­tes alkal­ma­zott­já­val iga­zol­tat­ja, hogy az igény­be venni kívánt vonat vagy kocsi

  1. a) 10 per­cet meg­ha­la­dó késés­sel indult volna,
  2. b) fűtés nél­kül közlekedett,
  3. c) vilá­gí­tás nél­kül közlekedett,
  4. d) zsú­folt­sá­ga miatt menet­je­gyé­nek meg­fe­le­lő ülő­hely­hez nem jutott,
  5. e) a menet­je­gyen fel­tün­te­tett szol­gál­ta­tás­nak meg­fe­le­lő ülő­he­lyek nél­kül közlekedett.

Ha az utas igény bevet­te a szol­gál­ta­tást, vissza­té­rí­tés­re az utób­bi négy eset­ben jogosult.

Késés, csat­la­ko­zás­mu­lasz­tás és vonatkimaradás

A késés, csat­la­ko­zás­mu­lasz­tás vagy vonat­ki­ma­ra­dás ese­te­i­nél fenn­ál­ló utas­jo­go­kat lénye­ges azzal kez­de­ni, hogy nem minő­sül vonat­ki­ma­ra­dás­nak vagy késés­nek, ha az utas vonat­ki­ma­ra­dás ese­té­ben 180 per­cet, a vonat késé­se ese­tén 30 per­cet meg nem hala­dó késés­sel a cél­ál­lo­má­sá­ra megérkezik.

Késés­sel tör­té­nő érke­zés vagy indu­lás ese­tén a vas­úti tár­sa­ság­nak folya­ma­to­san tájé­koz­tat­nia kell az uta­so­kat a kiala­kult hely­zet­ről, vala­mint a vár­ha­tó indu­lá­si és érke­zé­si idő­ről. Amennyi­ben a vonat a nyílt pályán akadt el, 60 perc­nél hosszabb késés ese­tén a vas­úti tár­sa­ság­nak az uta­sok­nak térí­tés­men­te­sen fel kell aján­la­nia az uta­sok elszál­lí­tá­sát a vonat­tól a vas­út­ál­lo­más­ra, a szol­gál­ta­tás ere­de­ti vas­út­ál­lo­más­tól elté­rő kiin­du­lá­si helyé­re vagy végső cél­ál­lo­má­sá­ra, amennyi­ben az idő­ben és fizi­ka­i­lag lehet­sé­ges. Amennyi­ben a vas­úti szol­gál­ta­tás a továb­bi­ak­ban nem foly­tat­ha­tó, a vas­úti tár­sa­ság a lehe­tő leg­rö­vi­debb időn belül alter­na­tív sze­mély­szál­lí­tá­si szol­gál­ta­tást szervez.

For­gal­mi aka­dály ese­tén a vas­úti tár­sa­ság köte­les a tovább utaz­ni kívá­nó utast kézi­poggyá­szá­val együtt az ere­de­ti vagy más útirá­nyon az ere­de­ti vagy más tömeg­köz­le­ke­dé­si esz­köz­zel a cél­ál­lo­más­ra – vagy az utas kíván­sá­gá­ra az indu­lá­si állo­más­ra - szál­lí­ta­ni, amennyi­ben az idő­ben és fizi­ka­i­lag lehet­sé­ges. Ha a for­gal­mi aka­dály miatt az utas az uta­zá­sát befe­je­zi, a vas­úti tár­sa­ság az utas­nak keze­lé­si költ­ség fel­szá­mí­tá­sa nél­kül vissza­fi­ze­ti a meg­fi­ze­tett és a tény­le­ge­sen meg­tett útra eső menet­díj külön­bö­ze­tét, azaz a menet­díj­nak arra a távol­ság­ra eső részét, ame­lyet az utas a for­gal­mi aka­dály miatt leutaz­ni nem tudott. A vissza­té­rí­tés fel­té­te­le, hogy a for­gal­mi aka­dály­ról az utas a vas­úti tár­sa­ság ügye­le­tes alkal­ma­zott­ja vagy a vonat jegy­vizs­gá­ló­ja által kiál­lí­tott iga­zo­lás­sal rendelkezzen.

Amennyi­ben az utas a kése­del­mes vagy kima­ra­dó szol­gál­ta­tás vagy az elmu­lasz­tott csat­la­ko­zás menet­rend sze­rin­ti indu­lá­si ide­jé­től szá­mí­tott 100 per­cen belül nem kap tájé­koz­ta­tást a ren­del­ke­zés­re álló helyet­te­sí­tő uta­zá­si meg­ol­dá­sok­ról, úgy lehe­tő­sé­ge van más vas­úti vagy autó­bu­szos közös­sé­gi köz­le­ke­dé­si szol­gál­ta­tást nyúj­tó tár­sa­ság szol­gál­ta­tá­sát igény­be venni. A vas­úti tár­sa­ság­nak ekkor meg kell térí­te­nie az utas­nak szük­sé­ges és ész­sze­rű költ­sé­ge­it a kére­lem beér­ke­zé­sé­től szá­mí­tott 30 napon belül.

Átalány-visszatérítés (átalány-kártérítés) a fel­áras vona­tok késé­se esetén 

A felár meg­fi­ze­té­sé­vel igény­be vett vonat késé­se ese­tén az utas átalány-visszatérítésre jogo­sult a menet­je­gyen fel­tün­te­tett utas cél­ál­lo­má­sá­ra vagy átszál­lá­si állo­má­sá­ra késés­sel tör­té­nő érke­zé­se ese­tén. Ennek továb­bi fel­té­te­lei a csat­la­ko­zá­si állo­má­sok, vala­mint az csat­la­ko­zá­si idők függ­vé­nyé­ben elté­rők, mely­ről a tény­le­ges uta­zás körül­mé­nyei alap­ján lehet tájé­ko­zód­ni. Bel­föl­di for­ga­lom­ban a felár meg­fi­ze­té­sé­vel igény­be vett köz­vet­len vonat késé­se ese­tén az utas az aláb­bi mér­té­kű átalány-visszatérítésre jogo­sult a menet­je­gyen fel­tün­te­tett indu­lá­si állo­más és cél­ál­lo­más között:

  • 30 – 119 perc késés­sel tör­té­nő érke­zés ese­tén a menet­jegy árá­nak 25%-a;
  • 120 perc vagy annál nagyobb késés­sel tör­té­nő érke­zés ese­tén a menet­jegy árá­nak 50%- a.

Ha az átalány-kártérítés szá­mí­tott össze­ge nem halad­ja meg az 1000 Ft-ot, azt a vas­út­tár­sa­ság nem köte­les azt kifi­zet­ni, azon­ban ugyan­azon utas több, egyen­ként 1000 Ft-ot meg nem hala­dó kár­té­rí­té­sét a vas­út­tár­sa­ság kifi­ze­ti, amint össze­gük meg­ha­lad­ja az 1000 Ft-ot.

Az átalány-kártérítésre vonat­ko­zó igényt az utas a vas­úti tár­sa­ság bár­mely szer­ve­ze­ti egy­sé­gé­nél beje­lent­he­ti. Az utas­nak a kár­té­rí­té­si igé­nyé­hez csa­tol­nia kell ere­de­ti menet­je­gyét, felár-bizonylatát. Az utas kéré­sé­re az érke­zé­si állo­más ügye­le­tes alkal­ma­zott­ja vagy a jegy­vizs­gá­ló iga­zol­ja a késés tényét és időtartamát.

Bel­föl­di for­ga­lom­ban a terü­le­ti érvé­nyes­sé­gű bér­let­tel tör­té­nő uta­zás ese­tén az átalány-kártérítés alap­ja a bér­let árá­nak a bér­let érvé­nyes­sé­gi idő­sza­ká­ban az egy napra eső rész fele. A fel­áras vona­ton fel­hasz­nál­ha­tó napi­jegy ese­té­ben az átalány-kártérítés alap­ja a 30 napos terü­le­ti érvé­nyes­sé­gű ország­bér­let árá­nak egy napra eső részé­nek a fele.

Fon­tos tudni, hogy az utas nem jogo­sult átalány-kártérítésre, ha a késés­ről a jegy­vá­sár­lást meg­elő­ző­en tájé­koz­tat­ták, vagy ha az uta­zás­nak másik szol­gál­ta­tás­sal vagy kerü­lő útirá­nyon tör­té­nő foly­ta­tá­sa követ­kez­té­ben a késés a 30 per­cet nem halad­ja meg.

Kár­té­rí­tés vonat kima­ra­dá­sa és késé­se esetén 

A vas­úti tár­sa­ság akkor köte­les – az utas bizo­nyí­tott, az általány-kártérítésen felü­li kára ese­tén – kár­té­rí­tést fizet­ni, ha az utas fel­ár­ral igény­be vehe­tő köz­for­gal­mú sze­mély­szál­lí­tó vonat­tal uta­zott, és a menet­je­gyen fel­tün­te­tett indu­lá­si állo­más és cél­ál­lo­más között a köz­for­gal­mú sze­mély­szál­lí­tó vonat kima­radt, illet­ve az utas cél­ál­lo­má­sá­ra késés­sel érke­zett.  Egyéb ese­tek­ben a vas­úti tár­sa­ság kár­té­rí­tés fize­té­sé­re nem kötelezett.

Lénye­ges, hogy kár­té­rí­té­si szem­pont­ból nem minő­sül vonat­ki­ma­ra­dás­nak vagy késés­nek, ha az uta­sok tovább­szál­lí­tá­sá­ról a vas­úti tár­sa­ság oly módon gon­dos­ko­dott, vagy arra más vonat­tal lehe­tő­ség volt úgy, hogy az utas vonat­ki­ma­ra­dás ese­tén 180, illet­ve a vonat késé­se ese­tén 30 per­cet meg nem hala­dó késés­sel a cél­ál­lo­má­sá­ra megérkezzék.

Vonat­ki­ma­ra­dás ese­tén a kima­ra­dás tényét az indu­lá­si állo­más ügye­le­tes alkal­ma­zott­ja vagy az utas által igény­be vett más vona­ton a jegy­vizs­gá­ló iga­zol­ja. Vonat­ké­sés ese­tén az érke­zé­si állo­más ügye­le­tes alkal­ma­zott­ja vagy a késett vonat jegy­vizs­gá­ló­ja iga­zol­ja a késés tényét és időtartamát.

A kár­té­rí­té­si igényt a vas­úti tár­sa­ság ügy­fél­szol­gá­la­tá­nak címez­ve, a vas­úti tár­sa­ság bár­mely szer­ve­ze­ti egy­sé­gé­hez be lehet nyúj­ta­ni. A kár­té­rí­té­si igény­hez csa­tol­ni kell az utas ere­de­ti menet­je­gyét, fel­ár­bi­zony­la­tát, vala­mint a kap­cso­ló­dó egyéb dokumentumot.

Lénye­ges, hogy nem jár kár­té­rí­tés, ha a vonat üzemi okok miat­ti elma­ra­dá­sát vagy módo­sí­tott menet­rend sze­rin­ti köz­le­ke­dé­sét a vas­úti tár­sa­ság meghirdette.

Fel­hív­juk a figyel­met, hogy a vas­úton uta­zó­kat meg­il­le­tő jogok és visszatérítési/kártérítési igé­nyek fel­té­te­lei fent ismer­te­tett fel­té­te­le­ken túl függ­het­nek még több vonat­ko­zó ren­del­ke­zés­től és fel­té­tel­től, illet­ve van­nak kivé­telt képe­ző ese­tek is. Ezek­ről min­dig kér­jünk tájé­koz­ta­tást, hiszen a vas­úti tár­sa­ság az uta­so­kat joga­ik­ról, köte­le­zett­sé­ge­ik­ről, az igény­be vehe­tő szol­gál­ta­tá­sok­ról, annak díja­i­ról, illet­ve az eset­le­ges for­gal­mi aka­dály­ról köte­les tájé­koz­tat­ni. Ezen felül a vas­úti tár­sa­ság az utas kéré­sé­re köz­vet­le­nül is köte­les tájé­koz­ta­tást adni az uta­sok­kal köz­vet­le­nül kap­cso­lat­ba kerü­lő mun­ka­vál­la­lói útján a szol­gál­ta­tá­so­kat vár­ha­tó­an meg­za­va­ró vagy kés­lel­te­tő ese­mé­nyek­ről, a vonat vár­ha­tó tovább indu­lá­sá­ról. A menet­jegy ellen­őr­zé­sét végző sze­mély pedig az utas kéré­sé­re menet­ren­di fel­vi­lá­go­sí­tást, for­gal­mi aka­dály, csat­la­ko­zás­mu­lasz­tás ese­tén a tovább uta­zás meg­ter­ve­zé­sé­ben is köte­les segít­sé­get nyújtani.