Ugrás a tartalomra
Főoldal » Az ügyészségről » „Egyszerűen, jogszerűen” – Black Friday – Hitelesek-e a webáruházak által közzétett pozitív vásárlói vélemények?

A novem­ber az árked­vez­mé­nyek idő­sza­ka, elin­dul­nak a „Black Fri­day” akci­ók, így fel­pö­rög a web­áru­há­zak for­gal­ma is. A jelen­tős leér­té­ke­lé­sek csá­bí­tá­sa miatt ilyen­kor kevés­bé vagyunk meg­fon­tol­tak, keve­sebb időt szá­nunk arra, hogy kellő figye­lem­mel, biz­ton­sá­gos hely­ről vásá­rol­junk. Mivel gyor­san dön­tünk, ezért szí­ve­seb­ben ren­de­lünk olyan hely­ről, amely­ről már olvas­tunk pozi­tív vásár­lói tapasz­ta­la­to­kat, vagy dicsé­rő véleményeket.

Dr. Jagusz­tin Tamás, a Pest Vár­me­gyei Főügyész­ség osz­tály­ve­ze­tő ügyé­sze az "Egy­sze­rű­en, jog­sze­rű­en" soro­za­tunk újabb részé­ben arra hívja fel a figyel­met, hogy legyünk óva­to­sak a vásár­lói értékelésekkel.

Lénye­ges, hogy a fogyasz­tói érté­ke­lé­se­ket köz­zé­te­vő web­áru­há­zak min­dent meg­te­gye­nek annak biz­to­sí­tá­sa érde­ké­ben, hogy azok valós fogyasz­tók­nak az adott ter­mék­kel kap­cso­la­tos tény­le­ges tapasz­ta­la­ta­it tükrözzék.

Azon­ban szá­mos eset­ben tapasz­tal­ha­tók ezzel kap­cso­la­tos hiá­nyos­sá­gok, sőt akár tisz­tes­ség­te­len vissza­élé­sek is.

A web­áru­há­zak ugyan­is gyak­ran külön­bö­ző mód­sze­re­ket alkal­maz­nak arra, hogy a növel­jék a pozi­tív érté­ke­lé­se­ik szá­mát, illet­ve csök­kent­sék a nega­tív érté­ke­lé­se­ket vagy azok észrevehetőségét. 

Elő­for­dul még az is, hogy az üzlet fel­len­dí­té­se érde­ké­ben hamis pozi­tív érté­ke­lé­se­ket tesz­nek közzé, vagy konk­rét elő­nyö­ket nyúj­ta­nak cse­ré­be az ötcsil­la­gos érté­ke­lé­sért. Ezek ter­mé­sze­te­sen befo­lyá­sol­ják a ter­mék érté­ke­lé­si pont­szá­mát, és azt a kép­ze­tet kel­tik a fogyasz­tó­ban, hogy meg­bíz­ha­tó keres­ke­dő­től biz­ton­sá­go­san vásárol.

Tekin­tet­tel arra, hogy az online keres­ke­de­lem roha­mos tér­hó­dí­tá­sá­val és a meg­té­vesz­tő tech­ni­kák fej­lő­dé­sé­vel ez a prob­lé­ma egyre nagyobb mér­té­kű – külö­nö­sen a jelen­tős árked­vez­mé­nyek ide­jén – érde­mes a fogyasz­tók mel­lett a web­áru­há­za­kat üze­mel­te­tő­i­nek is tudni, hogy milyen jogi elvá­rá­sok­nak kell (kel­le­ne) meg­fe­lel­ni a fogyasz­tói érté­ke­lé­sek köz­zé­té­te­le során. A biz­ton­sá­gos vásár­lás elő­se­gí­té­se érde­ké­ben a követ­ke­zők­ben eze­ket fog­lal­juk össze.

A jog­sza­bá­lyok sze­rint tilos a fogyasz­tók meg­té­vesz­té­se a ter­mék érté­ke­sí­té­se, vagy eladá­sá­nak ösz­tön­zé­se érdekében.

Ezért ha a web­áru­ház meg­je­le­ní­ti a hon­lap­ján a vásár­lók által írt érté­ke­lé­se­ket, akkor azt is le kell írnia egy tájé­koz­ta­tó szö­veg for­má­já­ban, hogy biztosítja-e és hogyan, hogy a köz­zé­tett érté­ke­lé­sek csak és kizá­ró­lag olyan fogyasz­tók­tól szár­maz­nak, akik a ter­mé­ket tény­le­ge­sen hasz­nál­ták illet­ve megvásárolták.

Tehát amennyi­ben a web­áru­ház ellen­őr­zi, hogy csak való­di vásár­lók véle­mé­nye van a hon­lap­ján, akkor tájé­koz­ta­tást kell adnia arról is, hogy miként ellen­őr­zi ezeket.

Leg­egy­sze­rűb­ben a web­áru­ház úgy tud ele­get tenni ellen­őr­zé­si köte­le­zett­sé­gé­nek, ha pél­dá­ul regiszt­rá­ci­ót kér a vásár­lás­kor, vagy regiszt­rá­ció nél­kü­li vásár­lás ese­tén ellen­őr­zi a meg­ren­de­lés azo­no­sí­tó szá­mát. Ter­mé­sze­te­sen más alkal­mas tech­ni­kai esz­kö­zök hasz­ná­la­ta is lehet­sé­ges annak ellen­őr­zé­sé­re, hogy az érté­ke­lő való­ban fogyasztó-e (pél­dá­ul az IP-cím ellen­őr­zé­se, e-mailben tör­té­nő ellenőrzés).

A vásár­lói érté­ke­lé­sek tisz­tes­sé­ges átlát­ha­tó­sá­ga érde­ké­ben be kell mutat­nia a leen­dő vásár­lói felé azt is, hogy vala­mennyi érté­ke­lést közzéteszi-e, vagy csak a pozi­tí­vo­kat, hogyan szá­mít­ja ki az érté­ke­lé­si pont­szá­mo­kat, és hogy azo­kat befolyásolják-e szpon­zo­rált érté­ke­lé­sek. Ezek­nek a tájé­koz­ta­tá­sok­nak egy­ér­tel­mű­nek és ért­he­tő­nek kell len­nie, úgy hogy a fogyasz­tók azo­kat egy­sze­rű­en meg­ta­lál­has­sák az érté­ke­lé­sek­kel együtt.

A tájé­koz­ta­tás elmu­lasz­tá­sá­nál súlyo­sabb eset, ha a fogyasz­tó­kat szán­dé­ko­san meg­té­vesz­tik, vagy­is arról tájé­koz­tat­ják a web­áru­há­zat fel­ke­re­ső­ket, hogy tény­le­ges koráb­bi vásár­lók véle­mé­nyét teszik közzé, miköz­ben ezt nem ellen­őriz­ték, vagy az érté­ke­lé­se­ket befolyásolták.

A vissza­élés leg­sú­lyo­sabb faj­tá­ja, ha tudot­tan és kife­je­zett valót­lan fogyasz­tói érté­ke­lé­se­ket tesz­nek közzé, pél­dá­ul az inter­net­ről letöl­tött arc­ké­pek­kel a ter­mé­ket dicsé­rő véle­mé­nye­ket jelen­tet­nek meg. De ilyen az is, ha más céget bíz­nak meg azzal, hogy pozi­tív vissza­jel­zé­se­ket írjon az adott termékekhez.

Fel kell hívni a figyel­met, hogy az olyan online plat­for­mok, ame­lye­ken véle­ményt lehet írni egyes ter­mé­kek­ről, majd azo­kat a web­áru­ház meg­je­le­ní­ti a hon­lap­ján, több­sé­gé­ben nem alkal­ma­sak a hite­le­sí­tés­re, mivel eze­ken a tény­le­ges vásár­lást jel­lem­ző­en nem ellenőrzik.