Ugrás a tartalomra
Főoldal » Az ügyészségről » Jogi egypercesek » "Egyszerűen, jogszerűen" - Légiutas jogok

A nya­ra­lás a gond­ta­lan pihe­nés idő­sza­ka, amely akkor az igazi, ha min­den úgy tör­té­nik, ahogy elter­vez­tük. A leg­gon­do­sabb szer­ve­zés mel­lett is azon­ban tör­tén­het­nek olyan ese­mé­nyek, ame­lyek­re nincs ráha­tá­sunk, így előre sem tudunk fel­ké­szül­ni rájuk. Ilyen az is, ha repü­lős nya­ra­lás során a jára­tun­kat tör­lik, jelen­tő­sen késik, vagy netán nem az ere­de­ti úti­cél­ra kül­dik el a bőrön­dünk. Ilyen­kor a repü­lő­té­ren tehe­tet­le­nül állunk, nem tudva, hogy kinek a fele­lős­sé­ge a meg­ron­gá­ló­dott vagy elve­szett poggyász, kérhetünk-e a vára­ko­zás során a repü­lő­té­ren ellá­tást, ki fogja kifi­zet­ni az éjsza­kai szál­lá­sun­kat, egy­ál­ta­lán hová for­dul­ha­tunk segítségért?

Dr. Jagusz­tin Tamás, a Pest Vár­me­gyei Főügyész­ség osz­tály­ve­ze­tő ügyé­sze hasz­nos infor­má­ci­ók­kal nyújt segít­sé­get. Ugyans a leg­oko­sabb, ha előre fel­ké­szü­lünk a jogainkból. 

Ha töröl­ték a járatot

 Ha a menet­rend sze­rin­ti jára­tot nem indít­ja el a légi­tár­sa­ság (vagy a repü­lő­gép vissza­for­dul) és egy másik járat­tal kell utaz­ni, a követ­ke­ző jogok ille­tik meg az utasokat:

  • A repü­lő­té­ren írá­sos tájé­koz­ta­tás a légi­utas jogok­ról, és ingye­nes tele­fo­ná­lás vagy e-mail biztosítása.
  • Másik járat­ra jegy­fog­la­lás vagy vissza­té­rí­tés. (Az átfog­la­lás a követ­ke­ző leg­ko­ráb­bi járat­ra vagy a fogyasz­tó által válasz­tott későb­bi idő­pont­ra történhet.)
  • A vára­ko­zá­si idő­ben ellá­tás (étke­zés és inni­va­ló) biztosítása.
  • Éjsza­kai szál­lás és rep­té­ri transz­fer a leg­ko­ráb­bi követ­ke­ző járathoz.
  • Kár­ta­la­ní­tás fize­té­se az uta­zá­si távol­ság­hoz iga­zod­va: 250 EUR (0-1500 km), 400 EUR (1500 km felett EU-s tag­ál­la­mok között, vagy 1500-3500 km között EU-s tag­ál­lam és har­ma­dik ország között), 600 EUR (3500 km felett EU-s tag­ál­lam és har­ma­dik ország között).

Fel kell hívni a figyel­met, hogy nem jár kár­ta­la­ní­tás, ha az indu­lás előtt leg­alább két hét­tel a járat tör­lé­sé­ről tájé­koz­ta­tást kapott az utazó, vagy akkor sem, ha az indu­lás előt­ti két hét és 7 nap között átfog­la­lást aján­lott fel a légi­tár­sa­ság, fel­té­ve, hogy az indu­lás nem hama­rab­bi, mint két óra az ere­de­ti idő­pont­hoz képest, illet­ve az érke­zés nem tör­té­nik később, mint négy óra. Ha az indu­lás előt­ti 7 napon belül ajánl­ják fel az átfog­la­lást, akkor abban az eset­ben nem jár kár­ta­la­ní­tás, ha az indu­lás nem hama­rab­bi, mint egy óra az ere­de­ti idő­pont­hoz képest, illet­ve az érke­zés nem tör­té­nik később, mint két óra. Nem jár továb­bá kár­ta­la­ní­tás rend­kí­vü­li körül­mény (pél­dá­ul sztrájk, idő­já­rá­si viszo­nyok) fenn­ál­lá­sa ese­tén sem. Kisebb elté­rés ese­tén a kár­ta­la­ní­tás 50%-al csökkenthető.

Ha késik a járat

Ha a járat indu­lás­kor késik, a késés idő­tar­ta­má­tól és a járat útvo­na­lá­nak hosszá­tól füg­gő­en a légi­tár­sa­ság­nak segít­sé­get kell nyúj­ta­nia, továb­bá az utas jogo­sult lehet arra, hogy a légi­tár­sa­ság vissza­té­rít­se a jegy árát és vissza­szál­lít­sa a kiin­du­lá­si repülőtérre.

A későb­bi indu­lás kár­té­rí­tés­re jogo­sí­tó késés­nek akkor minő­sül, ha leg­alább 3 óra késés­sel érke­zik meg a repü­lő­gép az úti­cél­hoz. Késés ese­tén az utas jogai a következők:

  • A repü­lő­té­ren írá­sos tájé­koz­ta­tás a légi­utas jogok­ról, és ingye­nes tele­fo­ná­lás vagy e-mail biztosítása.
  • Étke­zés és inni­va­ló biztosítása.
  • Amennyi­ben a késés olyan mér­té­kű, akkor éjsza­kai szál­lás és rep­té­ri transz­fer biztosítása.
  • 5 óra vár­ha­tó késés ese­tén az utas eláll­hat az uta­zás­tól, és a jegy­ár vissza­té­rí­té­sé­re jogosult.
  • Kár­ta­la­ní­tás fize­té­se az uta­zá­si távol­ság­hoz iga­zod­va: 250 EUR (0-1500 km), 400 EUR (1500 km felett EU-s tag­ál­la­mok között, vagy 1500-3500 km között EU-s tag­ál­lam és har­ma­dik ország között), 600 EUR (3500 km felett EU-s tag­ál­lam és har­ma­dik ország között).

Fel kell hívni a figyel­met, hogy nem jár kár­ta­la­ní­tás, ha a késést rend­kí­vü­li, előre nem lát­ha­tó és elhá­rít­ha­tat­lan körül­mény okoz­ta. Ennek meg­ál­la­pí­tá­sa jog­vi­ta ese­tén ható­sá­gi, illet­ve bíró­sá­gi eljá­rást igé­nyel­het (pél­dá­ul a fedél­ze­ti nap­ló­val vagy ese­mény­je­len­tés­sel kell iga­zol­ni a rend­kí­vü­li körülményt).

A beszál­lí­tás meg­ta­ga­dá­sa, túlfoglalás

A légi­tár­sa­sá­gok szá­mos okból meg­ta­gad­hat­ják az utas beszál­lí­tá­sát a repü­lő­gép­be. Ezek alap­ve­tő­en biz­ton­sá­gi szem­pon­tok alap­ján merül­het­nek fel (pél­dá­ul súlyos fer­tő­ző beteg­ség, a meg­fe­le­lő úti okmá­nyok hiá­nya), de elő­for­dul­hat túl­fog­la­lás vagy működ­te­té­si okok miatt is. Ha túl­fog­la­lá­sa ese­tén az utas önként lemond a saját helyé­ről, akkor kér­het átfog­la­lást egy másik járat­ra, vissza­kér­he­ti a jegy árát, vagy elfo­gad­hat ked­vez­ményt is (pél­dá­ul utal­vány, ingye­nes hotel, stb.).

A beszál­lí­tás vissza­uta­sí­tá­sa ese­tén az utas a követ­ke­zők­re jogosult:

  • A repü­lő­té­ren írá­sos tájé­koz­ta­tás a légi­utas jogok­ról, és ingye­nes tele­fo­ná­lás vagy e-mail biztosítása.
  • Másik járat­ra jegy­fog­la­lás vagy vissza­té­rí­tés. (Az átfog­la­lás a követ­ke­ző leg­ko­ráb­bi járat­ra vagy a fogyasz­tó által válasz­tott későb­bi idő­pont­ra történhet.)
  • A vára­ko­zá­si idő­ben ellá­tás (étke­zés és inni­va­ló) biztosítása.
  • Éjsza­kai szál­lás és rep­té­ri transz­fer a követ­ke­ző leg­ko­ráb­bi járathoz.
  • Kár­ta­la­ní­tás fize­té­se az uta­zá­si távol­ság­hoz iga­zod­va: 250 EUR (0-1500 km), 400 EUR (1500 km felett EU-s tag­ál­la­mok között, vagy 1500-3500 km között EU-s tag­ál­lam és har­ma­dik ország között), 600 EUR (3500 km felett EU-s tag­ál­lam és har­ma­dik ország között).

Fel kell hívni a figyel­met, hogy ezek a jogok nem ille­tik meg az utast akkor, ha a beszál­lás vissza­uta­sí­tá­sa éssze­rű ok miatt tör­tént (pél­dá­ul egész­ség­ügyi okok, biz­ton­sá­gi koc­ká­zat, vízum vagy okmá­nyok hiánya).

Elve­szett, meg­ron­gá­ló­dott vagy késve érke­ző poggyász

 A fel­adott poggyász szál­lí­tá­sa a légi­tár­sa­ság fele­lős­sé­ge. Ha az elvész vagy meg­ron­gá­ló­dott, akkor az utas kár­té­rí­tés­re jogo­sult. Az első, amit ilyen­kor ten­nünk kell, hogy nyújt­sunk be kár­té­rí­té­si kérel­met a légi­tár­sa­ság címé­re, vagy a repü­lő­té­ren panasz­be­je­len­tő nyom­tat­vány fel­vé­te­lét is kér­het­jük (ún. PIR nyom­tat­vány). Erre 7 nap áll ren­del­ke­zés­re. Ha viszont a poggyász ép, csak késve érke­zett meg, a kár­té­rí­té­si kére­lem benyúj­tá­sá­ra 21 nap áll ren­del­ke­zés­re a poggyász átvé­te­lé­től szá­mít­va. Amennyi­ben nem érke­zik meg a poggyász 21 nap eltel­te után, akkor az elve­szett­nek minősül.

A kár­té­rí­tés össze­ge nem egy­sé­ges, mint az előző ese­tek­ben, hanem annak meg­ál­la­pí­tá­sa az iga­zolt költ­sé­gek, szám­lák alap­ján történik.

Külö­nö­sen érté­kes tár­gyak ese­tén érde­mes az uta­zás előtt külön érték­biz­to­sí­tást kötni, vagy az uta­zás előtt kérni külön díj elle­né­ben a légi­tár­sa­ság­tól a maxi­má­lis kár­té­rí­té­si összeg (1300 EUR) megemelését.

Hová for­dul­ha­tunk?

A fen­ti­ek bár­me­lyi­ke ese­té­ben a panaszt elő­ször min­den­képp a légi­tár­sa­ság­hoz (annak rend­sze­re­sí­tett űrlap­ján) kell beje­len­te­ni, illet­ve a légi­tár­sa­ság által meg­adott elér­he­tő­sé­gen. Ezzel kap­cso­la­to­san szük­ség ese­tén segít­sé­get nyújt az Euró­pai Fogyasz­tói Köz­pont (http://www.magyarefk.hu). Ha az utas online vásá­rol­ta a jegyet, a panasz az Euró­pai Bizott­ság által működ­te­tett online vita­ren­de­zé­si plat­for­mon keresz­tül is benyújtható.

(https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home2.show)

Amennyi­ben a légi­tár­sa­ság nem vála­szol két hóna­pon belül, vagy nem ad választ érdem­ben, akkor az ille­té­kes kor­mány­hi­va­tal jár­hat el.  A kár meg­té­rí­té­se érde­ké­ben bíró­ság­hoz, vagy azt meg­elő­ző­en a vita peren kívü­li ren­de­zé­se érdek­ben az ille­té­kes békél­te­tő tes­tü­let­hez for­dul­ha­tunk (https://bekeltetes.hu/udvozlo).  

Mikor lép­het fel az ügyészség?

 Amennyi­ben a légi­tár­sa­ság jog­sza­bá­lyi köte­le­zett­sé­gei elle­né­re fogyasz­tói jogo­kat sértő módon jár el, akkor az ügyész­ség­nek lehe­tő­sé­ge van a fogyasz­tók érde­kei védel­mé­ben kép­vi­se­le­ti kere­set benyúj­tá­sá­ra. A kép­vi­se­le­ti kere­set benyúj­tá­sá­ról az ügyész dönt, és akkor for­dul bíró­ság­hoz, ha annak tör­vé­nyi fel­té­te­lei fenn­áll­nak. A kép­vi­se­le­ti kere­se­tet az ügyész nem az egyé­ni fogyasz­tó (beje­len­tő) érde­ké­ben indít­ja meg, hanem min­den olyan sze­mély érde­ké­ben, akit a jog­sér­tés érint, vagy érint­het. A fogyasz­tói érde­ke­ket a bíró­ság előtt a köz­ér­dek­vé­del­mi ügyész kép­vi­se­li, a fogyasz­tók sze­mé­lye­sen nem vesz­nek részt a per­ben, így nem kell gon­dos­kod­ni jogi kép­vi­se­let­ről, és per­költ­ség sem hárul rájuk.

Tipp:
Hasz­nos letöl­te­ni a tele­fo­nunk­ra az ingye­nes és inter­net nél­kül is hasz­nál­ha­tó „ECC-Net: Tra­vel” alkal­ma­zást, amely segí­ti a légi uta­sok joga­i­nak meg­is­me­ré­sét és a légi­tár­sa­sá­gok­kal való kapcsolatfelvételt.